Rasism

Cassandra satt och pratade lite idag om rasism, behöver inte gå in på detaljer men det fick mig att tänka på hur orättvisa vissa människor är. Rasism är att vara trångsynt om ni frågar mig. Hur kan man ha hat eller dömma en människa från dess ursprung? Jag är halv svensk, jag är kvarts finsk och kvarts alger, räknas jag som svensk då eller räknas jag som utlänning? När jag ställer vissa den frågan så får jag oftast svar som "men du är ju mer svensk och född i Sverige" eller "men finsk räknas inte som utlänsk" jag har till och med varit med om en person som varit jätte trevlig fram till personen fått veta mitt ursprung. Visst jag är född i Sverige och är därför svensk, men alla turkar, kineser, afrikaner osv som är födda i Sverige då? Är dom inte lika mycket svensk som jag? Och att jag inte är utlänsk för jag är finsk är ju bara väldigt korkat, finnar är väl lika mycket invandrare som araber?



Hittade den här bilden, det är tydligen "svartskallarna" som förstör vårat land. Hur tror ni Sverige hade sett ut om vi inte hade haft invanring? Visst kan jag tycka att vi kanske borde sänka invandringen en anning, men inte för jag inte vill ha "svartskallarna" här utan för vi behöver fler jobb, bostäder etc. Jag vet att det finns vissa invandrare som lever på bidrag och vissa gör det för dom inte har något val, vissa av andra själ. Jag vet att många invandrare begår brott men att klassa det som att de är bara de som mördar, våldtar och stjäl är så förbannat jävla irriterande! Hur många mörkertal tror ni det finns på tillexempel våldtäkter? Hur många tror ni sker i svenska hem, kanske till och med av svenska män? Jag kan inte svara på den frågan, det kan nog ingen. 

"... i november 1979 när hans 29-åriga flickvän ville kela med honom. Han tog fram handklovar och satte dem på henne och tappade upp ett bad. Sedan dödade han sin flickvän och styckade kroppen. Han slängde huvudet i Malmö hamn tillsammans med några andra kroppsdelar. Men behöll cirka 17 kilo i sin lägenhet. - Det blev ett tiotal måltider, uppgav han för poliserna som förhörde honom..." (http://kvp.expressen.se/nyheter/1.83677/kannibalen-i-frihet)
Vad ska man tycka om den här mannen då? Är inte han lika dålig som alla "svartskallar"? Killen mördade inte bara sin flickvän, han åt henne också. Nu ska jag väl inte sitta och försvara en sida, men jag tycker att om man är så trångsynt som vissa människor kan vara så har man något allvarligt fel i huvudet. Jag tycker lika illa om alla som begår hemska brott som tex våldtäkt, oavsett ursprung. Alla de borde kastreras! Det handlar inte om ras, det handlar om rättvisa.

Jag förstår inte vad det är för skillnad på en svart, gul, brun, lilla eller vit människa? Vi är väl alla människor, i grund och botten, från början liksom? Om allt människa/rashat bara kunde utrotas, jag förstår inte hur det än idag kan finns kvar. 

Visst Alis farsa var självmordsbombare, måste Ali vara det då? Bara för hans ursprung? Är han inte en ensam individ? Vad skulle du tycka om du kom till ett främmande land och alla dömde dig, inte för något du själv gjort, utan för hur du ser ut och vart du kommer ifrån? Jag tror inte att många skulle vilja uppleva den käslan av utstötthet, att känna sig utanför och att man inte passar in. När man va liten blev man ju skit ledsen om några stod och viskade på skolgården och man inte fick höra, det gjorde ju jätte ont. Tänk om det va mig dom viskade om? Ungefär så måste det kännas för dom som blir offer för rasismen, att känna att dom inte passar in.

Jag kan verkligen inte förstå, jag kan bara inte. Är det för jag själv är utlänsk eller är det för jag är en rättvis människa? I don´t know, jag tycker bara att alla människor har rätt att bli sedd för den individ dom är och inte färgen på deras hud.  



Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback