Hat..


Hur ska man alltid orka vara stark? Jag vill vara så stark att jag bara kan kolla bort och ignorera, tyvärr är jag inte en sånn människa. Jag kan visa mig stark men då lovar jag att jag kommer gråta sönder mig själv så fort ingen ser. Hat, ordet låter så groft. Det andvänds ofta helt fel och inte så många tänker på menningen i orden när man säger det. Hat är motsattsen till kärlek, men likgiltighet är också en motsats till kärlek. Skillnaden mellan hat och likgiltighet är nog att när man hatar någon så bryr man sig fortfarande väldigt mycket om den andre men så är inte likgiltighet. "Hat, en passion, vars grund är en olustkänsla vid föreställningen om hatets föremål och som yttrar sig i ett permanent begär att skada detta". Om allt det där nu stämmer när man andvänder ordet hat så betyder det någonting. Jag kan erkänna att jag har andvänt ordet hat fel i många lägen, när jag är väldigt arg och bara inte tycker om en människa speciellt mycket. Men det betyder ju inte att jag verkligen menar det. Om någon säger att man hatar en annan människa så ska man ta det med en nypa salt. Inte många upplever känslan att verkligen hata någon. Jag hatar en person i hela världen. Jag har mina andledningar och jag har nog aldrig kännt såhär förrut. Hat är inte bra för en människa för om man hatar för mycket så kan det leda till att man stötter bort andra och då blir man ensam och tom. Jag vill heldre älska än att hata, men jag hatar det jag en gång älskat.
Det är sjuk egentligen hur hat skapas så fort och så lätt. Det kan förstöra väldigt mycket och kan även leda till att människor gör saker som dom en dag ångrar.




image5

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback